Sivu 1/1

Moduulivauriomekaniikkaa

Lähetetty: 04 Elo 2015, 13:19
Kirjoittaja Feldwebel
Aikanaan kun kirjoitin ensimmäisiä tankki arvosteluja Mephiso esitti Leopard PTA:n arvostelun yhteydessä ajatuksia Safe Storagen ja Wet Ammorackin käytön järkevyydestä. Lähinnä jäin miettimään, ilmeisesti tank inspectorista kaivettua ammorackin HP määrää 220 ja tosiasiaa että tuolla HP määrällähän tornin pitäisi lentää kiertoradalle jo lähes jokaisesta ammorack osumasta. Tutkiskelin pitkän pätkän WoT:n moduuli /miehistö vaurio mekaniikkaa ja yllättäen tehtävä ei ollut ihan helppo. Suuri osa tiedosta on taas sellaista mitä ei löydy mistään virallisesta lähteestä suoraan ja näin ollen osa tämänkin artikkelin tiedoista voidaan kyseenalaistaa varsinkin, numeroiden osalta. Nähtävästi osa tiedoista on kaivettavissa pelin XML tiedostoista mutta en ruvennut näitä itse sorkkimaan ja tarkistelemaan.

Lähdetäänpä perusteista. Jokaisella moduulilla ja miehistön jäsenellä on oma hitboxinsa vaunussa. Näiden sijoittelu ei ole välttämättä mitenkään toden mukaista mutta esimerkiksi tank inspectorilla pystynee katselemaan missä mikin moduuli tai miehistön jäsen on. En ole itse koskaan ko. ohjelmaa käyttänyt niin tämä on vain valistunut arvaus. Moduulit voivat olla panssarin ulkopuolella kuten telat ja tykki tai sisäpuolella kuten ammorack ja moottori. Miehistön jäsenet ovat pääsääntöisesti panssarin takana pois lukien osa avoimista TD:stä ja artoista. Moduulit voivat joko vaurioitua ja tuhoutua, miehistön jäsenet vain tuhoutua. Vaurioitumisen tai tuhoutumisen seuraukset ovat seuraavat.

ModuuliVaurioitunutTuhoutunut
Telat/jousitus Ei vaikutusta Vaunu liikuntakyvytön
Rangefinder Ei vaikutusta Näköetäisyys -85%
Fuel Tank Ei vaikutusta Vaunu syttyy tuleen
Turret -50% tornin kääntönopeuteen Tornia ei voi kääntää.
Tykki -50% tarkkuuteen Ei voi ampua ja koro jumissa.
Moottori -50% mootorin tehoon.Vaunu liikuntakyvytön
Radio -50% signaalin kantamaan. Signaalin kantama 90m
Ammorack +50% latausaikaan Vaunu tuhoutuu.


Moottorin suhteen on otettava huomioon lisäseikka että osuma moottoriin saattaa sytyttää vaunun tuleen. Tämän todennäköisyys on vaunu- ja moottorikohtaista. Lisäksi vaihteisto saattaa olla mallinnettu omaksi hitboxikseen ja tämän vaurioituminen tai tuhoutuminen aiheuttaa saman lopputuloksen kuin moottorin tuhoutuminen. Vaihteisto osuma ei kuitenkaan sytytä vaunua tuleen.

Joissain lähteissä sanotaan että vaurioitunut Fuel Tank lisää riskiä syttyä tuleen. Tavallaan tämä on totta mutta taas tavallaan ei. Vaunu syttyy tuleen mikäli Fuel Tankin HP:t putovat nollaan, vaurioitunut tankki kertoo siis siitä että osumapisteitä ei ole enään 100% jäljellä ja näin ollen tarvii vähemmän osumaa mennäksenn nollaan ja syttyäkseen tuleen.

Mikäli miehistönjäsen tuhoutuu putoavat kaikki ko. jäsenellä olevat skillit/perkit pois käytöstä kuten esimerkiksi sixth sense ei toimi mikäli vaunun komentaja on pois pelistä. Samoin BIA putoaa pois mikäli yksikin miehistönjäsen on tuhoutunut. Lisäksi tulevat seuraavat vaikutukset.

    Komentaja:Pudottaa komentaja bonukset muilta pois ja vähentää näköetäisyyttä.
    Ampuja: Vähentää tarkkuutta ja tornin kääntönopeutta. Mikäli tähtäys oli kesken ampujan tuhoutuessa saattaa aloittaa tähtäyksen alusta.
    Ajaja: Vähentää nopeutta, kääntyvyyttä ja kiihtyvyyttä.
    Radisti: Vähentää radion kantomatkaa
    Lataaja: Vähentää lataus nopeutta. Mikäli lataus oli kesken lataajan tuhoutuessa saattaa aloittaa latauksen alusta.

Huomioitavaa on myös se että mikäli miehistön jäsen on tuhoutunut taistelun loppuessa saa kyseinen miehistön jäsen 10% vähemmän kokemusta.

Miten nämä sitten tuhoutuvat tai vaurioituvat? Samoin kuin vaunulta lähtee HP:tä eli joko suoralla osumalla, splashillä tai putoamalla/törmäämällä. Sisäiset moduulit vaativat vaurioituakseen panssarin läpäisevän osuman ja huomion arvoista on se että vaurion todennäköisyys ei sinällään riipu suoranaisesti ammustyypistä, tai mistään muustakaan mikä ja miten se moduuliin osuu. Se miksi HE/HESH ammuksilla tulee enemmän moduuli/miehistö vaurioita johtuu siitä että, HE/HESH osuman/splashin vaikutus alue on laajeneva 45 asteen sektori ja tämähän tietenkin osuu helpommin useampaan moduuliin/miehistönjäseneen kerralla. Jokaisella moduulilla on oma todennäköisyytensä ottaa vauriota saadessaan osuman ja todennäköisyydet ovat seuraavat:


ModuuliTodennäköisyys vaurioitua osumasta
Telat/jousitus 100%
Rangefinder 45%
Fuel tank 45%
Turret45%
Tykki 33%
Moottori 45%
Radio 45%
Ammorack 27%


Miehistöllä on eri todennäköisyydet suoralle osumalle ja vaunun sisällä tapahtuvalle räjähdykselle eli läpäisevälle HE osumalle tai ammorackin räjähdykselle. Suoralla osumalla todennäköisyys on 33% ja räjähdyksen seurauksena 10%.

Sisäisien moduulien ja miehistön jäsenten panssariarvo on 0 ja ne ottavat vauriota aina jos niihin osuu, huomioon on tietysti otettava osuma todennäköisyys eli esimerkiksi moottori osumista 45% aiheuttaa vauriota. Se miksi peräkkäiset moduulit eivät tästä huolimatta välttämättä vaurioidu johtuu niin sanotusta 10 kerran säännöstä. Ammus jatkaa ensimmäisestä kosketuksesta panssariin tai moduuliin matkaan korkeintaan 10 kertaa halkaisijansa verran ellei pysähdy panssariin ennen sitä. Ulkoisilla moduuleilla sen sijaan on oma panssariarvonsa ja näiden vaurioittaminen vaatii ensin panssarin läpäisyn. Moduulien panssari arvot ovat tosin murto-osia vaunun varsinaista panssariarvoista.

Tähän asti kaikki onkin ollut suoraan WG:n ohjeista tai wikistä helposti kaivettavissa olevaa tietoa, nyt kaivaudutaan kuitenkin vähän syvemmälle. Jokasella moduulilla on oma määränsä HP:tä. Näitä arvoja ei löydy mistään virallisesta lähteestä mutta esimerkiksi tank inspectorilla näitä käsittääkseni voi tutkia. Tieto on etsittävissä myös esimerkiksi täältä http://wot-news.com/game/tankinfo/en/eu Näistä HP määristä selviää myös vaurioitumisen ja tuhoutumisen ero. Moduuli on vaurioitunut mikäli sillä on HP:tä 75%-50% tai vähemmän riippuen moduulista ja luonnollisesti tuhoutunut mikäli HP:t putoavat nollaan. Miehistöllä ei välimallia ole vaan se on joko pelissä tai tuhoutunut. Omituisesti en löytänyt mistään mitään tietoa siitä paljonko miehistön jäsenillä HP:tä on.

Mikäli moduuli on tuhoutunut miehistö korjaa sen automaattisesti tilaan vaurioitunut. Tällöin moduulilla moduulille palautuu 50%-75% HP:stä riippuen moduulista. Esimerkiksi telat saavat pääsääntöisesti noin 75% HP:stä takaisin, Cromwellin teloilla on 120HP:tä, mikäli rikot telat ja miehistö korjaa ne on teloilla jäljellä 90HP:tä eli jatkossa telat putoavat helpommin vaikka muuta vaikutusta ei olekaan. Korjaussarjaa käytettäessä HP:t palautuvat täyteen.

Moduulien kestävyys vaikuttaa suoraan myös korjausaikaan, mitä kestävämpi moduuli sen kauemmin sen korjaaminen kestää.

Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen myös tykeissä on piilotettu parametri nimittäin, pelissä ilmoitetulla damalla ei ole mitään tekemistä moduuleitten vaurioittamisen kanssa. Tykeillä on omat moduulivaurioarvonsa jotka ovat suoraan riippuvaisia putken halkaisijasta. Pelin suurin putki taitaa olla GWE100 210mm putki ja tämän moduulivaurioarvo on 280. Suomennettuna 210mm kuula vie moduuliin/miehistönjäseneen osuessaan 280 HP:tä. Pienin putki taitaa olla Pz IC:n 7,92mm Mauser ja tämän moduulivaurio arvo on 17HP:tä. Moduulivaurioissa pätee sama +/-25% RNG kuten normaalissa damagessakin eli tuo 280 tarkoittaa käytännössä 210-350 HP:tä

Heitetäänpä tähän väliin vielä vaikka tier10 esimerkki. Obj.140 100mm putken muduulivaurioarvo on 135 (101-169) ja IS7 teloilla puolestaan 250HP:tä. Näin ollen objektilla tarvii ampua IS7 teloihin vähintään 2, pahimmillaan 3 osumaa ennen kuin telat putoavat. Jopa miehistön korjaamilla teloilla on enemmän HP:tä (190) kuin 100mm putken maksimi rolli eli IS7 telojen pudottaminen vaatii aina vähintään 2 100mm putkella ammuttua osumaa.

A-tarvikkeella ei ole myöskään mitään merkitystä vaurion määrässä. Ainoa ratkaiseva asia on putken halkaisija ja tämä pätee jopa niin pitkälle että esimerkiksi Leopard 1 ja VK28.01 105mm putkilla on sama moduulivaurioarvo vaikka, muuten putket ovat keskenään aivan eri planeetoilta.
Kaiken kaikkiaan moduulien kestävyys noudattelee seuraavaa nyrkkisääntöä, pienemmän tierin vaunuissa on suhteessa vaunun HP määrään kestävämmät moduulit. Samoin putkissa pienemmän halkaisijan putket tekevät suhteessa normi damaan enemmän moduulivauriota.

Hauskaahan tästä kaikesta tekee se että mistään ei tiedä paljonko milläkin moduulilla/miehistönjäsenellä on HP:tä jäljellä. Moduuleista sentään saa suuntaa antavan infon jos se on keltaisella mutta tämäkään ei kerro muuta kuin sen että HP:tä on enää alle vauriorajan.

Palataanpa siihen miksi rupesin tätä miettimään eli Leopard PTA:n surullinen ammorack jossa on normaalisti 220HP:tä. T-54 100mm putki (kyllä mikä tahansa niistä) tekee moduulivauriota 135 (101-169). Näin ollen PTA:n rack ei kestä menemättä keltaiselle muuta kuin todella lowroll osuman, muistetaan toki se että, vain 27% osumista aiheuttaa vauriota. Wet ammorack nostaa kuitenkin HP:t 330 ja Safe Storagen kanssa 370 muuttuu tilanne jo täysin.

En silti sano että Mephisolla ei olisi mielipiteessään pointtia, PTA ottaa melko lailla jokaisesta keulaosumasta ammorackkiin ja onko sitten hyödyllistä käyttää yhtä equ slottia siihen että lykkää vain väistämätöntä varsinkin, kun todellakin viimeistään siinä vaiheessa kun on tier 9 medikka alla pitäisi jo osata olla syöttämättä itseään ladatun putken eteen.

Tämä selvitystyö antoi pienen kipinän tutkia vähän skillejä/perkkejä sekä equipmentteja enemmän ja sanoa niistä lähtitulevaisuudessa jotain...

Re: Moduulivauriomekaniikkaa

Lähetetty: 06 Elo 2015, 07:14
Kirjoittaja Retale
Se nyt on kyllä hyvä, että joku noita oikeesti jaksaa selvitellä kiinnostuneille. Kaikki nää tällaset jutut ku opettelis iteki, ni ei tarvis siihen "nyt kävi näin"-lauseeseen aina tuudittautua.

Re: Moduulivauriomekaniikkaa

Lähetetty: 07 Elo 2015, 17:40
Kirjoittaja Pyllymysli
Joo siis tää oli todella selventävä kirjotus. Mulle oli aiheuttanu hämmennystä esim. toi aseen dmg vs moduulin hiparit, tää selvens paljon. Hyvä kirjotus.

Re: Moduulivauriomekaniikkaa

Lähetetty: 17 Loka 2015, 11:52
Kirjoittaja habeli
Feldillä on täällä paljon tämmösiä syväluotaavia tietopaketteja, mikä on mukava tietää, niin ymmärtää jotain näistä pelin hienouksista. Kiitokset!

Re: Moduulivauriomekaniikkaa

Lähetetty: 01 Touko 2016, 13:05
Kirjoittaja njoi2000
jos tankin benasäiliö syttyy tuleen ja sen sammuttaa niin palautuuko säiliön hp:t täysin vai osittain vai ei olenkaan??

Re: Moduulivauriomekaniikkaa

Lähetetty: 01 Touko 2016, 17:53
Kirjoittaja Feldwebel
njoi2000 kirjoitti:jos tankin benasäiliö syttyy tuleen ja sen sammuttaa niin palautuuko säiliön hp:t täysin vai osittain vai ei olenkaan??


Palautuu osittain eli jää keltaiselle. Sillähän tupla sytyttäminen onnistuukin helpohkosti koska tankkien hiparit ei palaudu täysiin ellei käytä kittiä niiden korjaamiseen missä nyt taas sitten ei ole paljoa järkeä. Tosin iso kittihän korjaa kaikki eli sillä saa tankkeihin takaisin täydet hiparit.

On vähän epäselvää korjaako miehistö rikki menneen moduulin 50% vai 75% aluperäisestä, vaihtelee lähteen ja moduulin mukaan mutta tankkien kohdalla miehistö ei tee mitään ennen kuin ne on 0 HP eli vaunu tulessa.

Re: Moduulivauriomekaniikkaa

Lähetetty: 05 Touko 2016, 13:01
Kirjoittaja njoi2000
asia pihvi

Re: Moduulivauriomekaniikkaa

Lähetetty: 21 Touko 2016, 23:47
Kirjoittaja RushDuck
Enpä ole tiennyt, ettei oranssi komentajan kupoli heikennä näkökykyä! :geek: :!:

Re: Moduulivauriomekaniikkaa

Lähetetty: 29 Joulu 2016, 09:35
Kirjoittaja Wrack
Kiitos kirjoituksesta. Tässä lueskellut nyt näitä sun kirjottamia hommia ja iha uutta tietoa joten tattista. o7