BiA onko järkee vai ei?

Keskustelua vaunuista, kokemuksia, vinkkejä ja muuta.
Avatar
Feldwebel
Munakoiso
Munakoiso
Viestit: 548
Liittynyt: 11 Tammi 2015, 15:50
Paikkakunta: Sysmä

BiA onko järkee vai ei?

ViestiKirjoittaja Feldwebel » 07 Elo 2015, 14:07

Ehkä eniten keskustelua aiheuttava skilli taitaa olla aseveljet eli Brothers in Arms, tuttavallisemmin BiA. Toiset vannovat tämän skillin tai oikeammin perkin nimiin toiset taas eivät arvosta ollenkaan. Tein pientä tutkailua aiheen tiimoilta ja jopa aavistuksen verran käytännön kokeiluja ja oma johtopäätökseni on että BiA taitaa olla hieman yliarvostettu.

BiA nostaa miehistön kaikkien jäsenien PERUSTAITOA 5% ja mikäli miehistön jäsenillä on koulutettuna tulentorjunta, korjaukset tai naamiointi myös nämä saavat 5% bonuksen. Lisäksi mahdollisesti komentajalla oleva kouluttaja/mentor skill saa 5% bonuksen mutta muihin skilleihin BiA EI VAIKUTA.

BiA siis nostaa miehistön perustaitoa 5% mutta, koska perustaito on esimerkiksi latausnopeuden, tähtäysnopeuden tai näköetäisyyden määrittämisessä vain yksi laskukaavan osa, lopullinen vaikutus ei ole kuin 2,5% luokkaa tai itse asiassa hieman alle. Vaikutus on kumulatiivinen parannetun parannetunilmanvaihdon ja ruokapaukkauksien kanssa.

BiA vaikuttaa kaikkiin vaunun ominaisuuksiin mihin miehistön taitotasolla on vaikutusta prosentteina toisin sanoen, mitä suurempaa numeroa käsitellään, sen suurempi vaikutus on. Tämä aiheuttaakin sitten pientä mietintää. Miehistön taitotaso voi vaikuttaa vaunun suorituskykyyn lisäävästi eli numeroina suurentaa ominaisuuden lukuarvoa kuten esimerkiksi näköetäisyyttä tai camo-arvoa. Toisiin ominaisuuksiin miehistö vaikuttaa taas vähentävästi eli numeroina pienentää lukuarvoa kuten ensimerkiksi latausaika tai tähtäysnopeus.

Tästä päästäänkin mielenkiintoiseen yhtälöön. Parametrit joihin miehistö vaikuttaa lisäävästi hyötyvät BiA:sta sitä enemmän mitä parempi lähtötaso on. Vastaavasti vähenevät parametrit hyötyvät sitä enemmän mitä huonompi lähtötaso vaunulla on.

Lyhyesti voidaan siis kiteyttää että, BiA:sta hyötyy eniten vaunu jolla on hyvä näköetäisyys ja camo-arvo mutta, huono liikkuvuus ja hitaasti lataava epätarkka tykki. Kääntäen lyhyellä näköetäisyydellä ja huonolla camolla mutta, nopea ja nopealla tarkalla tykillä varustettu vaunu hyötyy vähiten.

Nopeudesta sellainen lisähuomio että BiA ei vaikuta muihin arvoihin kuin maastovastukseen.

Tällä alustuksella päästäänkin sitten kysymykseen kumpi ompi parempi porkkana vai patonki? Tämähän riippuu tietysti hyvinkin pitkälle vaunusta ja sen käyttötarkoituksesta sekä pelityylistä. On totta että BiA vaikuttaa tasaisesti kaikkeen ja on ainoa skilli (perk) joka vaikuttaa latausnopeuteen mutta todellinen vaikutus on vain 2,5% luokkaa tai hieman alle. Lisäharmia aiheuttaa se että BiA tulee olla 100% tasolla jokaisella miehistön jäsenellä ennen kuin sillä on mitään vaikutusta, suurin osa muista lisätaidoista alkaa toimia välittömästi.

Nyt voidaankin miettiä vaihdatko n.80% camoa 2,5%:iin jotta saat latausajasta 2,5% pois? Vaihdatko 3% näköetäisyydestä (tilanne tietoisuus/situation awarenes) ja 4% tarkkuudesta liikkeessä (pehmeä ajo/smooth ride) 2,5%:iin jotta saat kaikkeen tasaisesti 2,5%? Nämähän ovat jokaisen itse pähkäiltäviä asioita.

Itse vedin pohdinnastani seuraavat johto päätökset:
1. Artat ovat oikeastaan ainoita vaunuja joille BiA on ensisijainen taito ja tämäkin pienin varauksin.
2. Rullatykillä varustetut vaunut hyötyvät suhteessa eniten.
3. BiA meni ainakin itselläni 3 tai 4 skilliksi koska muista skilleistä on saatavilla yksittäisiin ominaisuuksiin huomattavasti enemmän hyötyä.

Summa summarum: BiA on aika hankala yhtälö sillä toiset vaunut hyötyvät siitä enemmän kuin toiset. Kokonaisuutena kuitenkin saavutettu hyöty vaikka, meneekin läpi kaiken mihin miehistö vaikuttaa on niin pieni että tärkeisiin asioihin kuten esimerkiksi camot, näköetäisyys, tarkuus tai korjausnopeus löytyy parempia vaihtoehtoja.
// We're not just going to shoot the bastards, we're going to rip out their living goddamned guts and use them to grease the treads of our tanks.//
Speech to 3rd Army of United States of America 1944
General George S. Patton

Avatar
Pyllymysli
Omena
Omena
Viestit: 174
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 06:45
Paikkakunta: Oulu, Finland
Viesti:

Re: BiA onko järkee vai ei?

ViestiKirjoittaja Pyllymysli » 07 Elo 2015, 17:20

Enemmän BiAssa on ideana crew skillin "stäkkiminen". Täydellä bia miehistöllä ja venteillä saa 10% lisää, joka jo itsessään on esimerkiksi hypoteettisessa panther vs. panther HP vaihdossa huomattava etu sille panther kuskille jolla perkit on, mikäli toinen ei käytä. Jos on valmis vielä heittää ruokaa tuohon niin 20%, joka on jo todella suuri etu. Ja varsinkin jos vihulla sattuu olemaan huono miehistö niin pelkästään crew edulla pystyy jo jyräämään vastustajan omaasi vastaavan tankin. En tiedä ihan tarkkaan miten tuo mentor toimii, eli siis +5% kaikille paitsi komentajalle?
DEUS VULT INFIDEL!

Avatar
Pyllymysli
Omena
Omena
Viestit: 174
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 06:45
Paikkakunta: Oulu, Finland
Viesti:

Re: BiA onko järkee vai ei?

ViestiKirjoittaja Pyllymysli » 07 Elo 2015, 17:21

Pyllymysli kirjoitti:Enemmän BiAssa on ideana crew skillin "stäkkiminen". Täydellä bia miehistöllä ja venteillä saa 10% lisää, joka jo itsessään on esimerkiksi hypoteettisessa panther vs. panther HP vaihdossa huomattava etu sille panther kuskille jolla perkit on, mikäli toinen ei käytä. Jos on valmis vielä heittää ruokaa tuohon niin 20%, joka on jo todella suuri etu. Ja varsinkin jos vihulla sattuu olemaan huono miehistö niin pelkästään crew edulla pystyy jo jyräämään vastustajan omaasi vastaavan tankin. En tiedä ihan tarkkaan miten tuo mentor toimii, eli siis +5% kaikille paitsi komentajalle?


Mutta tosiaan, ensimmäisenä crew skillinä tuota ei kannata ottaa koska lamppu + tankkikohtaiset (esim. camo, joillain laiteilla ajaja perkkejä yms yms.) on tärkeempiä. Ite laitan yleensä BiAn kullalla kun saan kolmannen miehistötaidon auki.
DEUS VULT INFIDEL!

Avatar
Feldwebel
Munakoiso
Munakoiso
Viestit: 548
Liittynyt: 11 Tammi 2015, 15:50
Paikkakunta: Sysmä

Re: BiA onko järkee vai ei?

ViestiKirjoittaja Feldwebel » 07 Elo 2015, 18:50

Pyllymysli kirjoitti:Enemmän BiAssa on ideana crew skillin "stäkkiminen". Täydellä bia miehistöllä ja venteillä saa 10% lisää, joka jo itsessään on esimerkiksi hypoteettisessa panther vs. panther HP vaihdossa huomattava etu sille panther kuskille jolla perkit on, mikäli toinen ei käytä. Jos on valmis vielä heittää ruokaa tuohon niin 20%, joka on jo todella suuri etu. Ja varsinkin jos vihulla sattuu olemaan huono miehistö niin pelkästään crew edulla pystyy jo jyräämään vastustajan omaasi vastaavan tankin.


Juurikin näin. Tottakai on mietittävä kokonaisuutta pureuduin tässä jutussa vain itse BiA:n toimintaan ja omaan johtopäätökseeni että BiA on mielestäni artoja lukuunottamatta 3 skilli tai jopa vasta 4. Tuolla täydellä combolla vaunun ominaisuudet joihin miehistö vaikutaa saavat noin 8-9% boostin. Vaihtelu johtuu siitä että laskevat ja nousevat lukuarvot lasketaan erilaisella kaavalla ja tämä muuttaa hiukan miehistön taitotason/skillien painoarvoa. Tuo 8-9% on totta kai merkittävä etu mutta toisaalta ilman BiA luku on noin 6-7% eli ei mahdotonta alenemaa.

Pyllymysli kirjoitti:En tiedä ihan tarkkaan miten tuo mentor toimii, eli siis +5% kaikille paitsi komentajalle?

Mentor lisää kaikkien muiden miehistön jäsenten paitsi komentajan taistelusta saamaa expaa 10% mikäli skilli on 100% eli 0,1%/taso%
Melko turha koska komentajalle on jonossa useampikin tärkeä juttu puhumattakaan siitä että useissa 10 vaunuissa komentaja on komentaja/radisti.
// We're not just going to shoot the bastards, we're going to rip out their living goddamned guts and use them to grease the treads of our tanks.//
Speech to 3rd Army of United States of America 1944
General George S. Patton

Avatar
Pyllymysli
Omena
Omena
Viestit: 174
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 06:45
Paikkakunta: Oulu, Finland
Viesti:

Re: BiA onko järkee vai ei?

ViestiKirjoittaja Pyllymysli » 07 Elo 2015, 23:10

Feldwebel kirjoitti:Juurikin näin. Tottakai on mietittävä kokonaisuutta pureuduin tässä jutussa vain itse BiA:n toimintaan ja omaan johtopäätökseeni että BiA on mielestäni artoja lukuunottamatta 3 skilli tai jopa vasta 4. Tuolla täydellä combolla vaunun ominaisuudet joihin miehistö vaikutaa saavat noin 8-9% boostin. Vaihtelu johtuu siitä että laskevat ja nousevat lukuarvot lasketaan erilaisella kaavalla ja tämä muuttaa hiukan miehistön taitotason/skillien painoarvoa. Tuo 8-9% on totta kai merkittävä etu mutta toisaalta ilman BiA luku on noin 6-7% eli ei mahdotonta alenemaa.


Niin siis juuri tätä tarkoitin, että bia ei pidä ottaa missään nimessä ensimmäiseksi tai toiseksi skilliksi, koska bian etu on marginaalinen. Mutta kun laskee matikkaa niin wot matsien voittamisen ja häviämisen ero, silloin kun pystyt siihen vaikuttamaan, on aika marginaalinen. Kyse voi olla 100 hiparista suuntaan tai toiseen, ja tämmösissä tilanteissa peluri ottaa mieluusti ne hätä prosentit omaan suuntaan. Mä oon kyllä aivan samaa mieltä siitä että sitä biaa ei kannata tunkea aivan joka rakoon, koska se tosiaa syö sen yhen perkin paikan, mutta mun mielestä esim t10 tankeilla ois parempi olla bia, koska oletusarvoisesti vastustajalla silloin on bia, ja vastustaja saa sen prosentin edun mikäli itellä ei oo.
DEUS VULT INFIDEL!

Avatar
PPiipa
Rypäle
Rypäle
Viestit: 224
Liittynyt: 11 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Lohja

Re: BiA onko järkee vai ei?

ViestiKirjoittaja PPiipa » 08 Elo 2015, 15:32

Eikös se juuri sentakia kannta tokaksi lykkää, että se on ainut joka alkaa toimia vasta kun kaikilla on 100%.. Jos sen laitat 3-5skilliks, on ihan sama ku sitä ei laittais ollenkaan muutamaan sataan matsiin, eli antaisin sen kultasen plussan olla skillien edessä aivan vitun kauan ja sit joskus vasta paat bian.. Kuitenkin se on kaikkeen tietty % etu, ja 1/10 pelissä sä tarviit sen pienen latausaikabuustin että saat tapettua vihun, joka olis sut listiny ja kussu pelis.
Vuosi WoTtia täys 21.11.2014
2 vuotta WoTtia täys 21.11.2015 :!:

Kuva

Avatar
Feldwebel
Munakoiso
Munakoiso
Viestit: 548
Liittynyt: 11 Tammi 2015, 15:50
Paikkakunta: Sysmä

Re: BiA onko järkee vai ei?

ViestiKirjoittaja Feldwebel » 08 Elo 2015, 16:22

PPiipa kirjoitti:Eikös se juuri sentakia kannta tokaksi lykkää, että se on ainut joka alkaa toimia vasta kun kaikilla on 100%.. Jos sen laitat 3-5skilliks, on ihan sama ku sitä ei laittais ollenkaan muutamaan sataan matsiin, eli antaisin sen kultasen plussan olla skillien edessä aivan vitun kauan ja sit joskus vasta paat bian.. Kuitenkin se on kaikkeen tietty % etu, ja 1/10 pelissä sä tarviit sen pienen latausaikabuustin että saat tapettua vihun, joka olis sut listiny ja kussu pelis.


Itsehän teen näin:
Ekaksi tärkein mikä nyt vaunulle sitten on camo, repairs what ever ja komentajalle lamppu.
Tokaksi toiseksi tärkein sarja, smooth ridea, snapshottia yms.
Kun kolmas alkaa joko poltetaan kultaa tai ajetaan sen 40% yli että voidaan vaihtaa BiA 2 skilliksi ja laitetaan se 2 setti 3 paikalle.

Tässä on se juoni että kolmanetkin skillit ajaa suht nopeasti 50% ja silloin niiden vaikutus + BiA on suunnilleen sama kuin 100% ilman BiA....
// We're not just going to shoot the bastards, we're going to rip out their living goddamned guts and use them to grease the treads of our tanks.//
Speech to 3rd Army of United States of America 1944
General George S. Patton

Avatar
PPiipa
Rypäle
Rypäle
Viestit: 224
Liittynyt: 11 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Lohja

Re: BiA onko järkee vai ei?

ViestiKirjoittaja PPiipa » 08 Elo 2015, 16:51

Juuh mutta joku smooth ride tai se käsijarrukäännös ei sua tuu koskaa pelastamaan, joten ne on lisäbonuksia vaan kun ukot on jo kondiksessa. Ekaks lamppu +repairit ellei ole skut kyseessä, jolla parempi tietysti lamppu+kamot.
Hevitankki: Lamppu + repairit, tokana bia, kolmantena muuta sälää, snapshottia jne.
Medi: Lamppu + repairit, tokana bia ja kolmanneks snapshottia ja mitä keksiikään.
Light: Lamppu + camot, toka bia ja sitten muita mitkä nostaa liikkumista ja näköetäisyyttä. Bia tokana siks, että se nostaa jo alkuvaihees sekä näköetäisyyttä sekä camoa. Näköetäisyys saadaan jo pelkil kiikareil tai optiikoilla lähemmäs 500m joka riittää hevien, medien ja TD spottaamiseen.

Arta: BIA ja loput mitä tahtoo.
TD: Lamppu + kamot, ellei oo agressiivisempi ja kestävämpi TD jolloin korjaukset estää suurimman osan vihuista permaträkkäämää sua. Tokaksi tietenkin BIA koska kaikkeen plussaa.

Tulentorjunta aka firefighting on yks viimesimmistä, koska se palosammutin on melkeen automaattisesti tankissa. Harvoin CW:ssä vihut pääsee kylkee tai selkää ampuu, joten sen sammuttimen voi huoletta vaihtaa k-marketin eväskoriin.

Kouluttaja, eli antaa kaikille muille ukoille/akoille enemmän expaa paitsi itte komentajalle.. Bonus niin pieni, etten nää tässä oikeen mitää järkee, vaikka kyseinen skilli parilta komentajalta itelläki löytyy.

Tarkkailija, kasvattaa näköetäisyyttä. Lightille ehkä kolmas skilli, medille 3-4 skilli.. Muilla sen voi jättää myöhempää vaiheeseen koska skutit on spottaamista varten, ei hevit tai TD:t.

Jokapaikanhöylä, Voi olla ihan hyvä, ei kokemusta. Tippuuko taidot jonkun prosentin jos esim. lataaja kuolee ja komentaja korvaa sen, vai pysyykö se latausaika samana kun lataajan ollessa hengissä ?

Haukankatse, Näet vastustajan vaurioituneet moduulit/miehistön jäsenet. Tän hyödyntäminen vaatii opettelua, toimii jos on aivot tallella. Ei kuitenkaan ekan 3 skillin joukkoon.

Radistilla ei muuta hyvää ole kuin tuo, joka kasvattaa näköetäisyyttä, passeli kolmanneks skilliksi heti BIAn jälkeen.

Ampujalla "Vakaa tykkitorni" eli tähtäin pysyy pienempänä tornia kääntäessä. Tuo heti kolmanneksi bian jälkeen, paitsi skutille kolmanneksi "Merkitty kohde", joka pitää vihun 2s kauemmin valoissa, kun tähtäät sitä.

Napakymppi ja aseseppä, eli AP, APCR ja HEAT kudit _voivat_ tehdä kriittisen osuman ja aseseppä tarkentaa rikkinäisen aseen tarkkuutta. Kriittinen osuma kuitenkin vaatii että täytyy osua siihen kohtaan, missä moduuli sijaitsee. Rikkinäisen tykin tarkkuus on taas niin ja näin, heveille turha, medeille ehkä ja lighteilla yks vikoista.

Kuljettajalle ekana se camo/repair, toka BIA ja kolmas voikin olla sitte "maastoajo" "pehmeä ajo" tai "kytkinjarrutus". Kaikissa omat etuutensa, mutta mikään ei pelasta sua paremmin kun BIA.

Lataajalla ei sitten mitää hyvää ja erikoista löydykkään. "Varma säilö" ehkä se paras, pysyypähän ammukset vähän suojassa.
Vuosi WoTtia täys 21.11.2014
2 vuotta WoTtia täys 21.11.2015 :!:

Kuva

Avatar
Feldwebel
Munakoiso
Munakoiso
Viestit: 548
Liittynyt: 11 Tammi 2015, 15:50
Paikkakunta: Sysmä

Re: BiA onko järkee vai ei?

ViestiKirjoittaja Feldwebel » 09 Elo 2015, 13:43

Onnistuin ilmaisemaan jotenkin itseni kovin epäselvästi... kun koko jutun pointti on oikeestaan siinä että BiA:aa ei kannata laittaa 2 skilliksi ennen kuin 2 skilli on 100%. Itse olen sen verran visa warrior että poltan surutta kultaa kun 2 skill on 100% niin vaihdan sen BiA:aan ja pistän heti vaikuttavat skillit 3 alkamaan uudestaan. Vaikka ei käyttäisi kultaa ei kannata laitaa BiA:aa suoraan kakkoseksi missään tapauksessa.

Syy tähän on hyvin yksinkertainen, BiA:sta et saa mitään hyötyä ennen kuin se on 100% jokaisella miehistön jäsenellä. Muista skilleistä (ei tosin kaikista) taas saat heti ja vaikutus kasvaa koulutus tason noustessa. Koska miehtistön taitotason nousuun vaadittava exp määrä on eksponentiaalinen vaaditaan tason nousuun aina enemmän exp:tä mitä korkeammalle mennään. 2 skillin ajaminen 0% --->100% vaatii noin 420000 exp:tä ja puolestaan kolmannen skillin ajaminen 0% --->45% mikä on suunnilleen crediiteillä tehtävän resetin raja niin että 2 skilli pysyy vielä 100% vaatii noi 59000 exp:tä.

Kysymys kuuluukin, laitatko BiA:n suoraan 2 skilliksi ja ajat 420k expaa käytännössä 1 skillin miehistöllä vai laitatko heti vaikuttavia 2 skilliksi ja ajat niillä 59k ylimääräistä että saat BiA:n toimimaan käyttämättä kultaa?

Jopa ilmasen skill resetin raja siten että 2 skill pysyy 100% on "vain" noin 65% ja kolmas skilli 0%--->65% vaatii noin 161000 exp:tä
// We're not just going to shoot the bastards, we're going to rip out their living goddamned guts and use them to grease the treads of our tanks.//
Speech to 3rd Army of United States of America 1944
General George S. Patton

Avatar
Pyllymysli
Omena
Omena
Viestit: 174
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 06:45
Paikkakunta: Oulu, Finland
Viesti:

Re: BiA onko järkee vai ei?

ViestiKirjoittaja Pyllymysli » 09 Elo 2015, 21:34

Feldwebel kirjoitti:Onnistuin ilmaisemaan jotenkin itseni kovin epäselvästi... kun koko jutun pointti on oikeestaan siinä että BiA:aa ei kannata laittaa 2 skilliksi ennen kuin 2 skilli on 100%. Itse olen sen verran visa warrior että poltan surutta kultaa kun 2 skill on 100% niin vaihdan sen BiA:aan ja pistän heti vaikuttavat skillit 3 alkamaan uudestaan. Vaikka ei käyttäisi kultaa ei kannata laitaa BiA:aa suoraan kakkoseksi missään tapauksessa.

Syy tähän on hyvin yksinkertainen, BiA:sta et saa mitään hyötyä ennen kuin se on 100% jokaisella miehistön jäsenellä. Muista skilleistä (ei tosin kaikista) taas saat heti ja vaikutus kasvaa koulutus tason noustessa. Koska miehtistön taitotason nousuun vaadittava exp määrä on eksponentiaalinen vaaditaan tason nousuun aina enemmän exp:tä mitä korkeammalle mennään. 2 skillin ajaminen 0% --->100% vaatii noin 420000 exp:tä ja puolestaan kolmannen skillin ajaminen 0% --->45% mikä on suunnilleen crediiteillä tehtävän resetin raja niin että 2 skilli pysyy vielä 100% vaatii noi 59000 exp:tä.

Kysymys kuuluukin, laitatko BiA:n suoraan 2 skilliksi ja ajat 420k expaa käytännössä 1 skillin miehistöllä vai laitatko heti vaikuttavia 2 skilliksi ja ajat niillä 59k ylimääräistä että saat BiA:n toimimaan käyttämättä kultaa?

Jopa ilmasen skill resetin raja siten että 2 skill pysyy 100% on "vain" noin 65% ja kolmas skilli 0%--->65% vaatii noin 161000 exp:tä


Aiva samaa tarkotin itekkin. Ilman lamppua ei viitti sitä toista skilliä ajella täytee. Kolmas aukee nii paypalilta skillit uusiks.
DEUS VULT INFIDEL!


Palaa sivulle “Tankkiparkki”



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija