Skilleistä

Keskustelua vaunuista, kokemuksia, vinkkejä ja muuta.
Avatar
Feldwebel
Munakoiso
Munakoiso
Viestit: 548
Liittynyt: 11 Tammi 2015, 15:50
Paikkakunta: Sysmä

Skilleistä

ViestiKirjoittaja Feldwebel » 19 Marras 2015, 10:56

Skilleistä ja perkeistä puhuttaessa ensimmäisenä yleensä tulee vastaan ilmiö jokaisella on persereikä ja toisen haisee pahalle. Tämä ei nyt ole sitten mikään kiveen hakattu ohje ”tee näin” vaan tarkoitus on avata vähän sitä miten skillit kehittyvät ja mitä ehkä kannattaisi käyttää.

Miehistön kehittämisessä on sudenkuoppa. Miehistöhän saa kokemusta taistelusta lähtökohtaisesti saman määrän kuin taistelusta tulee kokemusta. Tätä voivat muuttaa esimerkiksi eventti bonukset, henkilökohtaisten reservien käyttäminen tai stronghold reservien käyttäminen. Lisäksi premium vaunulla ajaessa miehistö saa 50% enemmän kokemusta.

Miehistön tason esittäminen on hieman hämärä. Taso esitetään ainoastaan perustaidon ja/tai sikillien/perkkien prosentteina. Ilman modeja miehistön hankkimaa exp määrää ei näe mistään. Miehistön hankkima exp muutetaan taso prosenteiksi seuraavalla laskukaavalla 2^Y×25×100^(z/100). Kaavassa Y on perustaidon ollessa kyseessä 1, ensimmäisen skillin kohdalla 2, toisen kohdalla 3 jne. Z on taidon prosentti mihin ollaan nousemassa eli esimerkiksi 50% -> 51% Z=51. Tästä kaavasta johtuen tasojen nousuun vaadittavan exp:n määrä on exponenttiaalinen eli mitä suurempi prosentti sen enemmän exp:tä vaaditaan.

Tässä tulee vastaan sudenkuoppa. Koska miehistön kartuttamaa exp määrää ei ole näkyvissä missään on varsin hämärää kuinka paljon exp:tä todellisuudessa tarvitaan siihen että, esimerkiksi ensimmäinen skilli on 100 %. Luku on niinkin huomaava kuin 305544 exp:tä. Varsinainen miina liittyy skillien resetoimiseen, jos teet ilmaisen resetin menetät 20 %, jos crediiteillä menetät 10 %. Ei sinällään tunnu paljolta mutta jos ajatellaan että 3 skillin ajaminen 100 % vaatii 1565904 exp:tä ja menetät tuosta 20% katoaa 313181 exp pistettä miehistöltä taivaan tuuliin. Määrähän on enemmän kuin yhdenkään tier 10 vaunun tutkimiseen vaadittava määrä.

Miehistön uudelleen kouluttaminen toiseen vaunuun on kuitenkin eri juttu Tämä pudottaa vain perustasoa ei kokonais exp määrää ja on hyvinkin nopea grindata takaisin 100% jolloin skillien/perkkien kehittyminen jatkuu.

Miehistön tasoihin liittyviä laskureita ja taulukoita löytyy netistä, jutun lopussa muutama linkki.

Pureudutaanpa seuraavaksi varsinaisiin skilleihin ja perkkeihin, perusteina jokaisen skillin/perkin kohdalla pitää muistaa, että mikäli miehistön jäsen on kuollut ei myöskään skilli/perkki toimi, näin ollen jos esimerkiksi komentaja on pois pelistä ei sixth sense toimi.

Skillien valitsemisessa tulee ottaa huomioon myös seikka että ne vaikuttavat prosentteina. Toisin sanoen mitä suurempaa lukua käsitellään, sen suurempi on vaikutus. Tästä seuraa se että lisääntyvissä skilleissä kuten esimerkiksi camo tai näköetäisyys joissa suurempi luku arvo on parempi, lähtökohtaisesti huonon arvon omaava vaunu hyötyy skillistä huomattavasti vähemmän kuin hyvän arvon omaava. Vähenevien kohdalla tilanne on päinvastoin kuten maastoliikkuvuus tai tarkkuus joissa pienempi luku arvo on parempi, lähtökohtaisesti hyvät vaunut hyötyvät vähemmän kuin huonot vaunut.

Jotta asia olisi tarpeeksi sekava kaikki muut skillit/perkit paitsi BiA vaikuttavat suoraan prosentteina vaunun suoritus arvoihin, BiA puolestaan miehistön perustaitotasoon joten sen lopullinen vaikutus vaunun arvoihin on noin 2,5%.

Oman hankaluutensa hommaan tekee vielä se että monessa vaunussa on yhdistettyjä tehtäviä. Esim. komentaja/radisti, lataaja/radisti, komentaja/lataaja, jne. Tämähän aiheuttaa päänvaivaa sen suhteen että yhdellä miehistön jäsenellä on hirveä määrä skillejä valittavana joista moni olisi käyttökelpoinen. Tässä kohtaa on sitten vain harkittava mitä haluaa ja mikä palvelee parhaiten omaa pelityyliä.

Yleiset skillit ovat saatavilla kaikille miehistön jäsenille ja ne ovat seuraavat:

Naamiointi/Camoulflage
Parantaa vaunun camo-arvoa. Yksi tärkeimmistä skilleistä monelle tankille. Joissain vaunuissa kuitenkin aivan turha. Kannattaa lukea tämä http://step.kapsi.fi/viewtopic.php?f=14&t=122&sid=a112337e63ba15b1eb53972ff102e854 että pääsee paremmin jyvälle mikä on homman nimi. Kokonaistason määrittää miehistön tasojen keskiarvo. Taito alkaa toimia heti ja toimii sitä tehokkaammin mitä korkeammalla tasolla se on.

Korjaukset/Repairs
Nopeuttaa vaurioituneiden moduulien korjausta. Tärkeä varsinkin lähitaistelu vaunuille, hyvä vaihtoehto aina jos ei muuta skilliä keksi. 100% tasolla pudottaa 50% korjausajasta pois. Huomaa että vaikutus on miehistön taitotason keskiarvo eli jos 5 hengen miehistöllä on vain yhdellä 100% ja lopuilla 0, lopullinen taso on 20% ja tämä tarkoittaa 10% nopeutusta korjaukseen. Taito alkaa toimia heti ja toimii sitä tehokkaammin mitä korkeammalla tasolla se on.

Tulentorjunta/Firefighting
Nopeuttaa tulipalon sammutus nopeutta ja vähentää palon aiheuttamaa vauriota. Ei kuitenkaan vähennä riskiä syttyä tuleen ja tämän vuoksi hyödyttömin yleistaidoista. Koska on olemassa sammuttimet ja varsinkin automaattisammuttimet jotka vähentävät syttymisen riskiä 10% pidän tätä skilliä vähän tuhlauksena. Kokonaistason määrittää miehistön tasojen keskiarvo. Taito alkaa toimia heti ja toimii sitä tehokkaammin mitä korkeammalla tasolla se on.

Aseveljet/Brothers in Arms/BiA
Ehkä eniten keskustelua aiheuttava skilli. Nostaa miehistön kaikkien jäsenien PERUSTAITOA 5% ja mikäli miehistön jäsenillä on koulutettuna tulentorjunta, korjaukset tai naamiointi myös nämä saavat 5% bonuksen. Lisäksi mahdollisesti komentajalla oleva kouluttaja/mentor skill saa 5% bonuksen mutta muihin skilleihin BiA EI VAIKUTA. Ensimmäiset asiat mitkä BiA:sta tulee ymmärtää ovat seuraavat: BiA nostaa miehistön perustaitoa 5% ja koska perustaito on esimerkiksi latausnopeuden tai näköetäisyyden määrittämisessä vain yksi laskukaavan osa lopullinen vaikutus ei ole kuin 2,5% luokkaa. BiA vaikuttaa kaikkiin vaunun ominaisuuksiin mihin miehistön taitotasolla on vaikutusta prosentteina toisin sanoen, mitä suurempaa numeroa käsitellään, sen suurempi vaikutus on. BiA:sta käytiin varsin pitkällinen keskustelu joka löytyy täältä http://step.kapsi.fi/viewtopic.php?f=14&t=287&sid=a112337e63ba15b1eb53972ff102e854 .

Komentaja
Sixth Sense/Kuudeaisti

Tuttavallisemmin lamppu, kertoo mikäli vaunusi on havaittu. Aivan ensimmäinen valinta vaunussa kuin vaunussa pois lukien ehkä artat. Alkaa toimia vasta kun 100% taso on saavutettu. Varsinkin scouteilla ja puska TD:llä pelaaminen ilman tätä on välillä aikamoista tuskaa. Huomioitavaa on se että ”lamppu syttyy” muutaman sekunnin viiveellä eli olet ollut näkyvissä jo jonkin aikaa, monesti osuma tuleekin jo ennen kuin ”lamppu syttyy”. Toinen huomion arvoinen seikka on se että perkki ei kerro sitä koska häviät valoista. Ilman modeja jamppu pysyy näytöllä muutaman sekunnin mutta tämä ei tarkoita sitä että et olisi enää näkyvissä. Joissain modeissa on ominaisuus jolla saa lampun pysymään näytöllä 10 sekuntia mikä on aika jonka pysyt näkyvissä tultuasi spotatuksi. Toinen mistä voit päätellä oletko enää valoissa on vihollisen häviäminen näkyvistä, kun vihollinen häviää toden näköisesti et ole enää itsekään valoissa. Huomioitavaa on kuitenkin se että kun kerran olet valoihin tullut ei ole olemassa 100% varmaa konstia kertoa oletko enää valoissa vai et.

Recon/Tarkkailija
Lisää näköetäisyyttä 0,02%/taidon taso eli maksimissaan 2%, lisäksi lisää näkötäisyyttä 0,2%/taidon taso mikäli observation device on rikki. Älä hämäänny tämän hyödyllisyydestä sillä observation device vähentää näköetäisyyttä vain ollessaan punaisena ja korjaantuu keltaiseksi automaattisesti jolloin vaikutusta näköetäisyyteen ei ole. Komentajalle on paljon tärkeämpiäkin skillejä joten tämä putoaa jonnekin jonon hännille.

Mentor/Kouluttaja
Antaa kaikille muille paitsi komentajalle lisäkokemusta 0,1%/taitotaso taistelusta. Maksimissaan siis 10%. Tämä ei anna itse taisteluun mitään bonusta joten menee jonon hännille.

Jack of All Trades/Jokapaikan höylä
Antaa komentajalle mahdollisuuden korvata kuolleen miehistön jäsenen. Mikäli miehistön jäsen kuolee peli mekaniikka pudottaa kyseisen jäsenen taitotason 0%. JAT korvaa miehistön jäsenen 0,5%/taidon taso eli 100% JAT taito korvaa esim. kuolleen ajajan 50% ajajalla. Mikäli kuolleita on useampi taso jakaantuu kuolleiden kesken, esim. 2 kuollutta korvautuvat 25%. Hyödyllinen ison HP määrän omaavissa vaunuissa jotka ottavat raskaasti osumaa kuten esim. E100 tai Maus.

Eagle Eye/Haukan katse
Mahdollistaa komentajan tunnistaa vihollisvaunun vaurioituneet moduulit. Äkkisiltään kuulostaisi hyödylliseltä kun näyttää esim. rikkoutuneen ammorackin mutta reunaehdot pudottavat tämän lähelle hyödyttömyyttä. Toimii vain mikäli vaunu on omassa spotissa ja viive on 4 sekunttia. Ehkä käyttökelpoinen neljäntenä skillinä vaunuissa joilla pyritään lähitaisteluun.

Ampuja
Snap Shot/Vakaa tykkitorni

Lisää tarkkuutta tykkitornin kääntyessä 0,075%/taitotaso eli maksimissaan 7,5%. Käytännössä tämä tarkoittaa seuraavaa. Kun käännät vaunun tornia, tähtäin suurenee. Snap shot pienentää sitä, kuinka suureksi ympyrä laajenee. Aika joka vaaditaan siihen, että tähtäin on taas täysin kohdistettu liikkeen pysähdyttyä, ei kuitenkaan lyhene. Taito vaikuttaa myös tornittomissa vaunuissa. Taidon vaikutus lasketaan yhteen vertical stabilatorin/pysty vakaajan kanssa mutta, jos vaunussa on kaksi ampujaa joilla on tämä taito, vain korkeampi koulutustaso on voimassa. Tämä on ampujan lisätaidoista ehkä hyödyllisin.

Armorer/Aseseppä
Lisää vaurioituneen tykin tarkkuutta 0,2%/taitotaso eli maksimissaan 20%. Kuten snap shotissakin taidon vaikutus lasketaan yhteen vertical stabilatorin/pysty vakaajan kanssa mutta, jos vaunussa on kaksi ampujaa joilla on tämä taito, vain korkeampi koulutustaso on voimassa. Lähtökohtaisesti pistäisin itse jonon häntä päähän koska vaikutus alkaa vasta kun vaunusta on tykki vaurioitunut. Ehkä käyttökelpoinen 4 skillinä vaunuissa jotka ottavat raskaasti osumaa kuten esim. E100 tai maus.

Designated Target / Merkitty kohde
Pitää havaitun vihollisen 2 sekuntia kauemmin näkyvissä mikäli se on alle 10 asteen etäisyydellä tähtäimestä. Taito alkaa toimia vasta 100% tasolla. Tämä vaatii toimiakseen sen että vihollinen on omassa spotissa. Toisinsanoen hyödytön sellaisiin vaunuihin kuten esimerkiksi artat, joilla ei spotata vihollisia vaan ammutaan toisten spotteihin. Scouteille varsin hyödyllinen ja miksi ei tietyin varauksin TD:lle.

Deadeye/Napakymppi
Lisää 3% mahdollisuutta vaurioittaa vihollisen moduuleita tai miehistön jäseniä. Taito alkaa toimia vasta 100% tasolla eikä toimi HE tai HESH ammuksilla. Artikkelista jossa käsitellään moduuli vaurio mekaniikkaa löytyy taulukko todennäköisyys prosenteille moduulivaurioista. 3% on niin mitätön määrä että pidän tätä skilliä tuhlauksena varsinkin koska HE ja HESH ammukset on rajattu vaikutuksen ulkopuolelle.

Ajaja
Clutch breaking/Kytkin jarrutus

Lisää vaunun kääntönopeutta 0,05%/taitotaso eli maksimissaan 5%. Varsinkin artoille, tornittomille TD:lle varauksin, muille vaunuille on ehkä hyödyllisempiäkin ajajan skillejä. Taidon vaikutus lasketaan yhteen bensojen, öljyjen ja muiden vastaavien liikkuvuutta lisäävien varusteiden/tarvikkeiden kanssa.

Smooth Ride/Pehmeä ajo
Lisää tarkkuutta vaunun liikkuessa 0,04%/taitotaso eli maksimissaan 4%. Käytännössä tämä tarkoittaa seuraavaa. Kun liikut vaunulla, tähtäin suurenee. Smooth Ride pienentää sitä, kuinka suureksi ympyrä laajenee. Aika joka vaaditaan siihen, että tähtäin on taas täysin kohdistettu liikkeen pysähdyttyä, ei kuitenkaan lyhene. Huomioitava seikka on se että taito vaikuttaa vain eteen tai taakse ajamiseen, se ei vaikuta rungon kääntämisestä aiheutuvaan tähtäimen suurenemaan mikä luonnollisesti vähentää skillin käyttöarvoa artoilla ja tornittomilla TD:llä huomattavasti.

Offroad Driving/Maastoajo
Vähentää maastosta aiheutuvaa vastusta 0,1%/taitotaso eli maksimissaan 10% pehmeässä maastossa kuten esimerkiksi Lakevillen 1&2 linjalla. Muussa maastossa vaikutus on 0,025% eli maksimissaan 2,5% lukuun ottamatta teitä, kivetyksiä tai asfalttia joissa taito ei vaikuta lainkaan. Scouteille ja vaunuille joissa on törkeän huono maastoliikkuvuus koska kyseessä on vähentävä skilli lähtökohtaisesti huonon liikkuvuuden omaavat vaunut hyötyvät eniten.

Controlled impact/Hallittu törmäys
Vähentää törmäämisestä itselle aiheutuvaa ja lisää viholliselle aiheutuvaa vauriota 0,15%/taitotaso eli maksimissaan 15%. Hyödyllinen molempiin suuntiin, vanulle jolla rämmätään vaurion maksimoimiseen ja toisaalta vaunuun jonka et halua tulla rämmätyksi hieman lisä kestoa. Pää asiallisestihan vaurio tehdään kuitenkin ampumalla joten tämä skilli ei ehkä ole ihan ensimmäisiä mitä ottaa.

Perventative maintenance /Ennakoiva huolto
Vähentää moottori osuman mahdollisuutta sytyttää vaunu tuleen 20%. Taito alkaa toimia vasta 100% tasolla. Saksalaisiin ja muihin sellaisiin vaunuihin joissa on keulaan asennettu bensa moottori. Vaikutus lasketaan yhteen automaattisten palosammuttimien kanssa. Pitää kuitenkin pitää mielessä että maksimissaan noin joka 5 moottori osuma sytyttää vaunun ja skilli ei auta polttoaine tankista syttyneisiin tulipaloihin. Ajajalle on alkuun tärkeämpiäkin skillejä.

Radisti
Situation Awaresess/Tilanne tietoisuus

Kasvattaa näköetäisyyttä 0,04%/taitotaso eli maksimissaan 4%. Jos vaunussa on kaksi radistia vain, korkeampi taitotaso on voimassa. Hyödyllisin radistin skilli, näköetäisyys ei ole koskaan pahasta ja suoraan sanottuna kaikki muut radistin skillit ovat lähestulkoon hyödyttömiä.

Signal Boosting/Signaalin vahvistus

Kasvattaa radion kantomatkaa 0,2%/taitotaso eli maksimissaan 20%. Käytännössä jo joistain 3 tierin vaunuista löytyy radio jonka kantama on 700m, lähes turha skilli joka on käyttökelpoinen muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ainoastaan pikku tierin vaunuissa eikä niissäkään kaikissa.

Relaying/Viestinvälittäjä
Kasvattaa kakkien oman radiosi kantoalueella olevien omien radion kantamaa 0,1%/taitotaso eli maksimissaan 10%. Kuten edellinenkin, aivan turha ellet aja 4-5 skillin miehistöä 2tierin vaunuun.

Call for Vengeance/Kostokutsu
Jos vaunun radisti jää henkiin vaunun tuhoutuessa vaunun tuhonnut vihollinen pysyy näkyvissä 2 sekuntia kauemmin. Alkaa toimia vasta 100% taitotasolla. Teamisi saa tästä pienen hyödyn sen jälkeen kun olet kuollut siis miksi panostaa alkuunsa sellaiseen skilliin jonka toimiminen edellyttää sitä että kuolet? Ehkä artalle tai scoutille siinä vaiheessa kun ei enää mitään muuta keksi.

Lataaja
Safe Storage/Varma säilö

Lisää ammorackin osumapisteitä 12,5%. Taito alkaa toimia vasta 100% tasolla. Jos vaunussa on kaksi lataajaa vaikutusta ei lasketa yhteen, tosin pienen edun saa siinä muodossa, että jos toinen lataajista kuolee pysyy bonus voimassa mikäli molemmilla on tämä. Hyödyllisin lataajan skilleistä.

Adrenaline Rush/Epätoivoinen
Nopeuttaa tykin lataamista 9,1% kun vaunun osumapisteistä on alle 10% jäljellä. Jos kahdella lataajalla on sama skilli vaikutusta ei lasketa yhteen. Kahden lataajan vaunuun toiselle lataajalle 3 tai 4 skilli. Varsinkin nykyään kun tappolaukauksien RNG:tä muutettiin vuosi pari sitten siten että mikäli voit low rollilla jäädä eloon low rollin todennäköisyys on moninkertainen tappavaan osumaan nähden, muuttui käyttökelpoisemmaksi. Kuitenkin toimii vain tilanteessa jossa olet jo selkeä oneshot.

Intuition/aavistus
Antaa 17% mahdollisuuden siihen, että vaihtaessasi ammustyyppiä ladattuun tykkiin ammus latautuu välittömästi ilman lataus aikaa. Mikäli kahdella lataajalla on sama skilli vaikutus tuplaantuu. Jos otat tämän, kysy ensin itseltäsi kuinka usein vaihdat ladattuun putkeen ammusta.

Esimerkki setuppeja 5 hengen miehistölle joka lienee yleisin miehistön kokoonpano pelissä. Tosin varsinkin 10 tiereissä radisti putoaa monesti pois ja kaikennäköisiä muitakin yhdistelmiä löytyy matkan varrella. Tällöin on vain mietittävä mikä on omasta mielestä tärkeämpää. Esimerkit eivät ole mitään 100% totuuksia ja varmasti muillakin yhdistelmissä saa aikaan toimivan kokoonpanon mutta näillä ei ainakaan mene metsään. Taulukoihin on laitettu vain 3 ensimmäistä koska näitä joutuu miettimään enemmän, 4 skillin miehtöt rupevat olemaan jo aika harvinasta herkkua.


Light
KomentajaSith SenseBiACamo
AmpujaCamoBiASnap Shot (1)
AjajaCamoBiASmooth Ride (2)
RadistiCamoBiASituation Awareness
LataajaCamo (3)BiASafe Storage

1. Jos suosit passiivisempaa pelityyliä voi Designated Target olla vaihtoehto.
2. Agressiiviselle scoutille, passiiviselle Offroad Driving voi olla parempi.
3. Agressiiviselle scoutille voi olla perusteltua laittaa Safe Storage ensimmäiseksi.


Medium, jos olet ninjaileva flankkeri
KomentajaSith SenseBiACamo
AmpujaCamoBiASnap Shot (1)
AjajaCamoBiASmooth Ride (2)
RadistiCamoBiASituation Awareness
LataajaCamo (3)BiASafe Storage

1. Jos suosit passiivisempaa pelityyliä voi Designated Target olla vaihtoehto.
2. Tai Offroad Driving, riippuu tankista.
3. Esim. Leopard PTA voi olla perusteltua laittaa Safe Storage ensimmäiseksi.


Medium, jos olet heavy linjaa seuraava brawleri
KomentajaSith SenseBiARepairs
AmpujaRepairsBiASnap Shot
AjajaRepairsBiASmooth Ride (1)
RadistiRepairsBiASituation Awareness
LataajaRepairs (2)BiASafe Storage

1. Tai Offroad Driving, riippuu tankista.
2. Tai Safe Storage.


Heavy
KomentajaSith SenseBiARepairs
AmpujaRepairsBiASnap Shot
AjajaRepairsBiASmooth Ride (1)
RadistiRepairsBiASituation Awareness
LataajaRepairs (2)BiASafe Storage

1. Tai Offroad Driving, riippuu tankista.
2. Tai Safe Storage.


TD, Puska pirut kuten E-25 tai RHM. (EI WTE-100!!!)
KomentajaSith SenseBiACamo
AmpujaCamoBiASnap Shot
AjajaCamoBiAClutch Breaking (1)
RadistiCamoBiASituation Awareness
LataajaCamo (2)BiASafe Storage

1. Riippuu hyvin paljon vaunusta esim. SU-122-44 Clutch Breaking aivan turha, tunne siis vaunusi.
2. Vaunusta riippuen voi olla perustelua laitta Safe Storage ensimmäiseksi.


TD, rynnäkkö tykki kuten JPz E-100 tai T110E3
KomentajaSith SenseBiARepairs
AmpujaRepairsBiASnap Shot
AjajaRepairsBiAClutch Breaking (1)
RadistiRepairsBiASituation Awareness
LataajaRepairs (2)BiASafe Storage

1. Tai Offroad Driving, riippuu tankista.
2. Tai Safe Storage.


Arta
KomentajaBiASith SenseCamo
AmpujaBiACamoSnap Shot
AjajaBiACamoClutch Breaking (1)
RadistiBiACamoSituation Awareness (2)
LataajaBiACamoAdrenaline Rush

1. Tai Offroad Driving, riippuu tankista.
2. Call for Vengeance vosi olla tähän puoli huumorilla vaihtoehto mutta toisaalta mitä nopeammin näet päälle tulevan scoutin...
Artalla BiA aina ensimmäisenä koska mistään muusta skillistä ei saa lähellekään saman arvoista hyötyä. Valitettavasti suuri osa skilleistä on artalle lähes hyödyttömiä.
En pidä Sixth Senseä niin kriittisenä artoille koska hyvin usein lampun syttyessä on jo myöhäistä joka tapauksessa.
Muutamat artat kuten esim. FV304 toimivat ehkä paremmin jollain muulla setupilla.

Muutama huomio. BiA ei ole koskaan ensimmäisenä yksinkertaisesti siitä syystä että se alkaa toimia vasta 100% tasolla. Näin ollen se kannattaa mielestäni ottaa vasta aikaisintaan toiseksi skilliksi koska komentajan lamppu ja fakta, että mikäli laitat BiA:n ensimmäiseksi ajat käytännössä ilman mitään lisä apuja ensimmäisen skillin täyteen ja saat lampun vasta toisen skillin täytyttyä. Tämä vaatii hirvittävän määrän pelejä , mikäli ajat käyttämättä kultaa koulutukseen 50% miehistöstä 2 skilliä 100% tarvitaan exp:tä 725664.

Jos on halua ja kykyä polttaa kultaa miehistöön kannnataa ajaa ensin skillit sarakkeista 1 ja 3 ja resetoida miehistö kullalla siten että BiA tulee tilalle siinä vaiheessa kun 2 skilli on 100% ja takaa sen jälkeen taulukon mukaan uudelleen 3 skilliä.

Koska muut yleiset skillit (repairs, camo, fire fighting) vaikuttavat keskiarvona, kannattaa varsinkin vaunuissa joissa on suuri miehistö välttää näiden yksittäiselle miehistön jäsenelle laittamista. Vaikutus jää varsin pieneksi koska lopullinen vaikutus on koko miehistön keskiarvo.

Lopuksi, tunne vaunusi ja peli tyylisi mikä toimii yhdessä ei välttämättä toimi toisessa.

Otan tähän loppuun pari esimerkkiä.

Pather, putkella osuu kärpästä silmään kilometrin päästä mutta liikkuvuuden kanssa on niin ja näin. Koska liikkuvuus ja tarkkuus ovat molemmat väheneviä arvoja (pienempi parempi) saa skilleillä suhteessa sitä suuremman edun mitä huonompi lähtökohta on. Suuremman hyödyn saat näin ollen Offroad Drivingista kuin Smooth Ridesta.

Cromwell, menee vaikka puuhun mutta ei osu ladon seinään vaikka olisi sen sisäpuolella. Saat suurimman hyödyn tekemällä juuri päinvastoin kuin Pantherilla.

WTE-100 camo on mitätön, koska camo on lisääntyvä arvo (suurempi parempi) sitä pienempi hyöty on mitä surkeampi on lähtökohta WTE-100 camon laittaminen on kuin heittäisi helmiä sioille.

Taulukko skillien kehittymiseen vaadittavasta exp määrästä http://wio.ru/strat/wot-exp-eng.htm
Exp laskuri http://www.planetwot.com/Crewxp/
// We're not just going to shoot the bastards, we're going to rip out their living goddamned guts and use them to grease the treads of our tanks.//
Speech to 3rd Army of United States of America 1944
General George S. Patton

Avatar
Feldwebel
Munakoiso
Munakoiso
Viestit: 548
Liittynyt: 11 Tammi 2015, 15:50
Paikkakunta: Sysmä

Re: Skilleistä

ViestiKirjoittaja Feldwebel » 26 Marras 2015, 07:59

Pannaanpa tähän jatkoksi vielä yksi pikku lisä huomio.
Joissain premi vaunoissa kuten esimerkiksi Cromwell B ja muut "Berlin" vaunut tulee mukana miehistö jolla on valmiiksi BiA koulutettuna. Sama kuin palkintona saatavilla naismiehistöillä joilla se on tosin nimetty "sisterhood of steeliksi". Tämä on siin sanottu 0 skilli joka ei vaikuta korottavasti koulutukseen vaadittavaan exp määrään. Lisäksi noilla miehistöillä oleva BiA EI TOIMI YHDESSÄ NORMAALIN BiA:N KANSSA Toisin sanoen jos uudelleen koulutat ja sotket miehistöjä siten että osa on sellaisia joilla on tuo " 0 BiA" ja osalla ei et saa BiA:aa miehistölle mitenkään!

Ja tämähän ei pidä sitten enään paikaansa vaan jossain välissä homma on päivittynyt siten että miesten 0 BiA toimii myös normaalin BiA:n kanssa.
Siterhood of Steel sitä vastoin ei edelleenkään toimi
// We're not just going to shoot the bastards, we're going to rip out their living goddamned guts and use them to grease the treads of our tanks.//
Speech to 3rd Army of United States of America 1944
General George S. Patton


Palaa sivulle “Tankkiparkki”



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija